Sunnah Apa?

Tahun demi tahun berlalu. Dan masyarakat Islam semakin ingin mendalami Islam. Semakin ingin menambahkan kecintaan kepada Rasulullah s.a.w. Ya. Satu progress yang bagus sekali. Makanan sunnah seperti madu badam susu zaitun kurma. Menunggang sunnah. Macam menunggang kuda. Tidak dilupakan juga sunnah memanah. Oh ya tidak dilupakan juga sunnah memotong kuku. Tapi kan kalian kalian yang gua sayangi (sedut semangat Jebat Foo)... Ada sunnah yang lagi besar. Bukan maksudnya gua mengecilkan sunnah yang lain. Tidak. Tidak setiap hari Rasulullah s.a.w. memotong kuku atau makan badam atau memanah atau berkuda. Ada satu lagi sunnah yang baginda s.a.w. buat hari-hari tapi orang fikir benda ini sebagai fardhu kifayah. Dakwah dengan akhlak. Dakwah tidak memerlukan orang yang pandai berlawak atau hebat bicaranya boleh petik dalil itu ini. Kasihan yang introvert nak berdakwah (contoh macam gua yang acah acah friendly). Tunjukkan akhlak Islami. Kalau bisa ditutur nasihat maka berikanlah nasihat. Kalau mampu menolong maka tolonglah. Kalau hanya berani bermuka manis maka sengihlah menggula. Sebagai mana ibadah fardhu mantap maka seperti itulah mantap prestasi kerja kita (pesanan untuk gua jugak). Bila kita keluar dan start bekerja, kita dah mula berdakwah. Masih buat kerja harian tapi sambil itu dakwah dengan qudwah. Gua mengaku gua pun tengah struggle. Ini yang sunnah harian. Baiklah. The introvert nak berjalan jalan pergi lawan keintrovertan. Nak cari makcik-makcik buat diajak bersembang. Salam alaik.

Comments