Rasa Besar? Nah Seketol Makan Die!


Kadang-kadang kita akan capai satu fasa di mana, kita rasa takjub dengan kebaikan yang kita buat. Kita cuba nak menarik perhatian orang. Kita cuba untuk mengelompokkan diri dengan manusia-manusia lain supaya boleh diterima. Kita terlupa janji-janji kita dahulu kala nak berbuat baik, segala macam nazar, ikrar yang pernah kita ucap. Semata-mata nak tampak hebat pada mata orang. Kita buat sikit-sikit jahat supaya orang boleh terima kita kononnya. Kemudian kita rasa selesa dengan level diri sendiri.

leaderchat.org


Kita nampak seolah-olah kita dah buat baik banyak. Padahal sikit ceh aje. Jadi kita cuba-cuba nak jahat-jahat sikit cuba cuba tak nak jadi amanah cuba cuba nak jadi kepohchi.

Dan kemudian bila ujian datang menggedebok atas kepala, baru kita terkesima. Tertoleh-toleh ke bulan-bulan yang berlalu nak tengok apa salah kita beberapa bulan lepas, beberapa tahun lepas, beberapa dekad lepas...

 
ryanaweaver.com



Kita desperate nak menggolongkan diri dengan orang lain sampai menyakitkan hati yang tak berkenaan. Punya nak jadi kaki gosip bagai sebab rasa-rasa macam gosip tu takdalah serius sangat takdalah besar sangat cuma sekadar nak suka-suka kongsi suka duka. Bila datang satu musibah, baru kita tersandar dan fikir sejenak dua jenak tiga jenak dalam keghairahan nak hidup kita dah buat salah dengan orang. Salah besar. Kita rasa macam nak marah-marah tiba-tiba hati jerkah kita keras-keras buat flashback balik apa jenis jahat kita pernah buat sebelum ni sampai kita deserve dapat musibah macam tu. Karma gets in its way bak kata omputih.


Kadang-kadang, hidup ni bukan perlu fikirkan diri sendiri saja. Kena fikir orang lain sama. Sebab, benda yang kita buat tu, tak kiralah sedar atau pun tak bersangkut paut dengan orang lain. Bila pernah buat jahat lepas tu kena, tak payahlah meroyan-royan cari orang nak dikambing hitamkan. Ambil Cat Pelaka Hitam catkan diri sendiri. Sebab kebanyakan titik hitam tompok hitam ink tumpah dalam hidup kita, datang dari kita sendiri. Bukan sebab orang. Setiap benda jahat yang kita buat akan dapat balasan, lambat atau cepat tunggu-tunggu saja.

 
www.marrettcounseling.com 



Kalau yang tak elok jadi. Jenguk-jenguk salah sendiri.

Comments