Antara Memahami Dan Melayan Dengan Baik

Ada kalanya, kita hendak menzahirkan rasa sayang kita terhadap seseorang. Seseorang yang kita kenali sudah lama. Contohnya lah kan, sahabat. Lalu kita layan seseorang itu dengan sepenuh hati, dengan harapan, bila kita baik dengan dia, dia pun akan berlaku baik dengan kita.

Normal lah tu nak mengharapkan balasan setelah melakukan kebaikan terhadap orang lain kan.

Namun apa yang terjadi ialah apabila, kita berlebihan dalam mempamerkan rasa sayang, rasa sayang heyyyyyyyyy rasa sayang, sayang heyyyy

Dan orang yang dilayani itu pula tidak semakin menyayangi kita, malah semakin membenci kita.

Sebab kita tak layan dia mengikut apa yang dia perlukan. Kita tak faham kehendak dia. Kita anggap, dia suka kita layan dia baik-baik ikut cara kita. Padahal orang tu, tengah fikir kita ni macam nak merosakkan hidup dia. Dia tak fikir kita ni nak membahagiakan dia. 

Contohnya lah kan. Kita layan seseorang tu macam dia budak manja. Kita assume dia ni suka dimanjakan. Padahal dia tak suka orang manjakan dia. Dia nak dilayan macam orang dewasa. Dia nak kita sentiasa bagi galakan, bagi dia confidence untuk mengharungi hidup sebagai orang dewasa. Bukan dimanja-manja.

Contoh satu lagi, kita layan dia dengan kerap bertanya khabar dia. Kita sangka, kita buat macam tu akan menampakkan diri kita ni lebih prihatin, dan dia akan sayang kita. Tapi, orang tu fikir kita ni nosy, macam nak menyibuk pasal hidup dia, tambahan lagi dia ni kuat berahsia. Dia tak suka share life dia dengan orang lain. Suka pendam seorang diri.

http://1.bp.blogspot.com/-oBFBjSopFcA/TZfvoyDdObI/AAAAAAAAAIw/cfrj1EN69Ho/s1600/life-and-friends.jpg
role-of-friends.blogspot.com

Jadi, sebenarnya, kita tengah berlaku baik ataupun tak terhadap seseorang yang kita sayang tu?

Tak semestinya, kita berbuat baik dekat dia, dia akan layan kita baik. Setiap orang ada pemahaman sendiri, ada pandangan tersendiri pasal baik. Macam mana dia faham 'baik' mengikut tafsiran dia. Mungkin bagi dia, baik adalah orang yang tak terlalu peramah dengan dia, tak terlalu interrogate hidup dia.

Intipati hubungan adalah memahami, bukan aku buat baik kat kau, kau buat baik dekat aku. Bukan.

http://4.bp.blogspot.com/-kYd13X5jmLs/Tty8T7425NI/AAAAAAAAARE/WIFT-v9PuHA/s1600/friendship.jpg 
radical-church-history.blogspot.com

Setiap orang ada tafsiran masing-masing pasal baik.

Nak baca lebih lanjut? Bacalah Dalam Dekapan Ukhwah. Karya Salim A Fillah. Boleh google untuk ebook buku ni.

Comments