pemandu bas oh pemandu...

bila ada apa-apa kemalangan yang berlaku mesti pemandu yang disalahkan. kemalangan bukannya seratus peratus salah pemandu. adakalanya jadual mereka yang ketat dan perlu berkejar ke sana sini menjadi punca mereka terpaksa memandu laju. lepas memandu yang itu, hanya ada sedikit masa sebelum mereka membawa penumpang lain pula. bukankah tidak cukup masa rehat bunyinya. mungkin benar ada sesetengah pemandu yang pantang dipintas kereta lain, mamun tidak semua yang berperangai sedemikian. kalau sudah tahu mengantuk, hendak berhenti di tepi jalan takut dimarahi penumpang pula yang ingin cepat sampai ke destinasi, selain majikan yang memberi jadual ketat.

pemandu kedua, sebagai keselamatan juga selalu tidak ada untuk menggantikan pemandu pertama yang akan letih. siapa yang tak letih memandu. ia perlukan konsentrasi penuh. otak yang terlalu menumpu kepada sesuatu pekerjaan akan menjadi cepat letih. pihak majikan juga jangan lepas pandang dalam hal ini. penumpang juga mesti faham dengan tugas pemandu. tegurlah secara berhemah. lainlah kalau sudah ditegur dengan sangat sopan namun tidak diendahkan, barulah boleh membuat aduan.

tak cukup rehatlah punca pemandu terlelap. elok rasanya dicadangkan masa untuk sampai ke destinasi lebih lambat dari wakt biasa untuk memberi ruang lebih kepada pemandu untuk berehat. kalau ada pemandu kedua mungkin hal ini tidak perlu diambil perhatian sangat. cadangan untuk menegah pemanduan bas ekspres waktu malam seperti tidak logik bunyinya. pengguna masih perlukannya. kalau saya jadi pemandu bas pun saya geram, geram tengok penumpang lain enak tidur tapi diri sendiri terpaksa bersengkang mata memandu malam-malam. melihat orang tidur baik punya juga boleh menimbulkan rasa mengantuk secara tidak disedari...hehe.

Comments