susahnya nak gali kubur

alkisahnya waktu peperiksaan, awal pagi itu kalau tidak silap barangkali ujian bahasa inggeris, seekor burung yang cantik lagi comel asyik berbunyi nyaring duk terbang dalam kelas. tibe tibe aje, tung..bunyi macam ade mende berlanggar kuat dengan kipas siling tuh. bunyi burung yang asyik wit wat tuh sengap terus. aku tengok haziq, rushdan ngan fitri pergi jenguk ke bawah. rushdan gelak saja. yam kate dia nampak burung tu duk tergedik-gedik seblom mati.

malam tu kami ke kelas cam besa. pelik la gak duk nampak tulisan kat papan itam kate mangsa h1n1 lar, tensen kimia, tensen fizik, kene panah petir dan sebagainyalah. baru je aku nak amik pemadam nak padam, tetibe nampak satu objek yang duk sederet dengan marker kat papan putih tu. burung tu. dah kene hurung dengan semut dah pown. kesian aku tengok. ish, depa ni bukan nak pegi tanam, dibiarkan aje sampai kene hurung dengan semut. aku dahle anti tengok semut, tambah lagi semut gatai @ semut api da. kerengga aku boleh tahan lagi. aku panggil emi ngan sume orang la yang ada kat dalam kelas time tu. aku tunjuk kat depa bangkai burung tu. aku cadangkan idea yang bernas kat emi. “jom kita tanam nak?” emi tanpa berlengah cuma angguk ya. kami ingat kerja menggali dan menanam ni senang. kami turun bawah, mencari spot yang baik punya nak gali kubur. ader tanah tepi dewan tu, sangat lembut, yang kalau kita pijak cam nak tenggelam aje tapak kasut tu. ape lagi, mengorek la kami dua. kami carik batu besar yang boleh digunakan untuk korek tanah tu.orang yang lalu lalang kat koridor suma pakat tanya. “kak ah, wat apa kat situ?” bertalu-talu aje orang asyik tanya. pelik gamaknya tengok kami mencangkung kat tempat gelap tu, tengah mengorek tanah. “tanam burung dek oooi..” depa just mengangguk tande paham. ader la sorang dua datang jenguk bangkai burung tu. yang lain cuma tengok dari jauh. aku paham. tak ramai yang tahan tengok bangkai neyh. aku pown. cepat muntah. tapi bangkai burung neyh tak bau sangat pown, just hanyir camtula.

mulanya memanglah senang, tapi tak sampai 1 cm, ade batu keras pulak. kami carik la kawasan lain. semua sama. renyah giler. korek punye korek kat tempat lain, sama gak result die. peluh dah merambu kat muka. last sekali, kami korek aje tanah yang berhampiran, tambunkan aje atas burung tu. tapi kubur dia bukan atas jalan taw. nanti jangan la pulak kalau nampak ader tanah timbul terus ingat, hah, inilah kubur burung tu. bukan. kami pun pandaila carik kawasan best. bagi sejuk kubur burung tu, ader tanah lain kami gali bawah pokok renek tepi makmal fizik. senang, dah tanam takkan ader orang akan pijak kubur tu. at least, kita hormatkan burung tu.

apepown, rahsie aku da terbongkar. sape rajin carik arr kubur tuh. heheh. gelak slalu.
epi ramadhan.

Comments